Rejser, oplevelser og andet

Herunder er en oversigt over nogle af de sidste års oplevelser og eventyr. Til inspiration, oplysning eller tilfredsstillelse af nysgerrighed. Jeg deler gerne ud af mine erfaringer hvis du skulle få lyst til selv at prøve kræfter med en eller flere af eventyrerne. En del af oplevelserne er endt som rejsebeskrivelser på bloggen Opture.dk hvor jeg især har skrevet om oplevelser i Sverige.

Kontakt mig på mail hvis du ønsker flere informationer.
Du kan også besøge mig her: Rasmus Fredslund Hansen på Google+.

Jeg er uddannet pædagog, og arbejder primært med børn og handikappede. Denne side af mig kan du læse mere om på: pædagogen Rasmus Fredslund Hansen

2013:
Et liv i Indien – i 4 måneder boede jeg sammen med min kæreste i den mindre indiske by Bhuj, ikke langt fra grænsen til Pakistan. Det var væk fra de normale turistfælder, og vores lange ophold gav gode muligheder for at komme ind på livet af indere fra alle sociale lag. Jeg brugte tiden med observationer af og interaktioner med lokalbefolkningen, underviste børn i alderen 5-15 år i sommerskole og rejste af flere omgange rundt i provinsen på indisk maner med bus og tog. Du kan læse mere om turen på min blog: Oplevelser i Indien.
2012:
Canyoning i Skotland – Sammen med 2 venner drog jeg til Skotland for at deltage i den 1. engelske canyoningfestival. Turen var en stor succes, og vi fik både testet vores grænser, fik trænet canyoning og fik tid til at nyde naturen. Du kan læse meget mere om vores oplevelser på: canyoning bloggen

Canyoning i Italien – 7 canyons på 6 dage, er seriøst program for min kæreste og jeg, men vi klarede ikke bare det men havde også tid til at nyde lokale couchsurferes selskab når dagens kløfter var besejret. En rigtigt vellykket tur der ligeledes kan læses mere om på: canyoning i Italien

Oplevelsestur til Sverige– Efter mødet med Karsten Yde sidste efterår var jeg nød til at tage tilbage til Sverige. Denne gang havde jeg kæresten og 13 venner og studiekammerater med, så fordelt i 4 biler drog vi til Sverige. Weekendens program bød på kajak sejlads, rappelling, huleudforskning og mad på bål.

Klatretur til Sverige – Det blev også tid til en lille weekend tur til Kjuge Kull for at prøve kræfter med boulderklatring på rigtige klipper. Balsam for sjælen, men av for fingrene. Læs eventuelt mere om turen her: klatring i Sverige

På tur i minus 38 grader – Som en del af vores besøg på konferencen i udepædagogik, eventyrpædagogik og bæredygtig udvikling, forlod vi Luleås minus 25 grader, for i en dag at prøve kræfter med Jokkmokks minus 38 grader. En fed men også meget meget kold oplevelse.

2011
Udepædagogik i Sverige– Første af 4 Sverigesture på kort tid. Sammen med underviser Lars Bergholdt prøver vi kræfter rafting, pæleklatring, madlavning på bål og rappelling. En super tur, hvor vi også har tid til at diskuterer de pædagogiske aspekter i aktiviteterne, og kan nyde aftenerne ved båler. Læs mere om rafting eller pæleklatring i Sverige på Opture.dk

NoWhere i den Spanske ørken– Efter min tilbagevenden fra Burning Man året før lykkedes det at overtale min kæreste og 4 venner til at drage til NoWhere festivallen i Spanien. Vi kørte hele vejen i en lejet minibus, og havde med os en labyrint, snaps og piratos til lejrens gæster. Inden vi ankom til selve festivallen købte vi vand og mad til hele ugen, da intet kan købes, og intet er arrangeret fra festivallens side. Sammen med de andre deltagere skabte vi en festival der var en fantastisk oplevelse, og jeg skal helt sikkert tilbage en dag.

Racerbiler og gravemaskiner i England – I fødselsdagsgave havde jeg fået lov til at kører en Ariel Atom, en gave fra min kæreste. Jeg tilføjede selv en tur i en Lotus Elise, og tyve minutters kørsel i en rallybil inden dagen var omme. Dagen efter besøgte vi Diggerland og gav den gas i gravemaskiner i 5 timer før vi drog mod lufthavnen. Mere info om at køre racerbiler i England.

Canyoning på Sardinien – Min kæreste og jeg tog på vores første canyoningtur. Sardinien blev valgt på grund af de billigere flybilletter og de spændende kløfter, og turen levede til fulde op til vores forventninger. Vi kom tættere på dyrelivet end vi plejer at kunne, og så samtidigt noget natur man kun kan se med en klatresele og en våddragt. Kort efter åbnede jeg canyoning.dk for at samle rejsebeskrivelserne fra de forskellige canyons. Besøg canyoning.dk

Couchsurfing i Rom – Primært en oplevelse på grund af vores vært. I 5 dage levede vi som italienere med italiensk mad, rødvin og snak til langt ud på aftenen. Rom er Rom, men denne vært var noget helt særligt. Og samtidigt var det den første udenlandstur med kæresten.

2010
Burning Man – Få oplevelser kan hamle op med en tur til Burning Man, og i 2010 kunne jeg ikke længere lade denne fristelse lægge. På Burning Man oplevede jeg det mest kreative miljø i verden, fantastiske mennesker, inspirerende oplevelser og et ørkenklima som var en udfordring. Festivallen kan bedst beskrives som en brainstorm. En oplevelse der påvirker alle ens sanser, viser en nye måder at leve på, udfordrer ens livssyn og indeholder kærlighed nok til et helt år. Her lever medmenneskeligheden og accepten. Samtidigt er alt så stort og omfangsrigt at man umuligt når at opleve det hele. 450 workshops, endnu flere kunstværker, 60.000 gæster og ingen butikker og tilskuere. Kun deltagere og alle medbringer mad og vand til hele ugen og efterlader en ren ørken når de kører derfra.

Foredrag med Ida Tin – 2010 var året hvor jeg satte et foredrag op med eventyren Ida Tin for at samle penge ind til gadebørn i Filipinerne. Desværre lykkedes det ikke at få solgt billetter nok, så det blev i stedet til en regning på en halv SU, men oplevelsen og erfaringerne var alle pengene værd.

Træklatring – 2010 var også året hvor jeg for alvor kastede mig over træklatringen. Jeg investerede i fuldt klatreudstyr, og tilbragte flere formiddage eller eftermiddage på vej mod trætoppen, for at kunne nyde min morgen, middags eller aftensmad deroppe. En oplevelse jeg nyder at dele med venner og bekendte.

2009
Couchsurfing – 2009 står primært som året hvor jeg for alvor kom i gang med at have rejsende couchsurfere boende. I august havde jeg 22 forskellige mennesker boende i min 1 værelses lejlighed, og på hele året blev det til mere end 50 gæster. Det lykkedes os også at viderefører de gode arrangementer fra året før, såsom pandekageaften, fest eller gratis krammer sammen med de lokale med-værter.

Blafning – 2009 blev også året hvor jeg første gang prøvede at blaffe. Med tømmermænd efter introfesten på pædagogstudiet begav jeg mig mod Århus, og var lamslået over folks venlighed. På denne min første tur blev jeg tilbudt både matadormiks og et studiejob. Det blev starten på en blaffer karriere der stadig vedligeholdes når der er tid til det.